کانال تلگرام

عضو کانال تلگرام کتاب فارسی شوید

خرید کتاب الکترونیکی ماهیت خلاقیت

۸ بهمن ۱۳۹۵
بدون نظر
687 نمایش

از ویژگی‌های بارز انسان و محور اساسی حیات او قدرت اندیشه است. انسان در طول زندگی خویش هرگز از تفکر و اندیشه فارغ نبوده و با نیروی تفکر صحیح، تصمیم گرفته و توانسته است به حل مسائل و مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل گردد. بنابراین تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های انسان در گرو اندیشه بارور و پویا و مؤثر اوست. از پیچیده‌ترین و عالی‌ترین جلوه‌های اندیشه انسان، تفکر خلاق است که درباره آن نظریه‌ها و دیدگاه‌های بسیاری وجود دارد. از این رو برای شناخت صحیح خلاقیت و فرایند آن، لازم است به بررسی نظریه‌های مختلفی که درباره خلاقیت وجود دارد، بپردازیم.
از خلاقیت تعریف‌ها و تعبیرهای مختلفی شده است. رایج‌ترین برداشت و تعریفی که محققان از خلاقیت داشته‌اند، عبارت است از: ایجاد طرحی جدید با ارزش و متناسب. خلاقیت دارای عناصر تشکیل دهنده‌ای نیز هست. اولین عنصر، قلمروی مهارت‌هاست که مربوط به استعداد آموزش و تجربه در یک زمینه خاص است و به عنوان مواد اولیه کار محسوب می‌گردد، زیرا برای اینکه افراد در یک حوزه خاص خلاق گردند باید دارای مهارت لازم در آن زمینه باشند. عنصر دوم مهارت‌های تفکر خلاق است. همه افراد از ویژگی‌های مختلفی برخوردارند که باعث می‌شود بتوانند قلمروی مهارت‌های خود را در راه جدیدی به کار اندازند. این ویژگی‌ها یا مهارت‌ها را می‌توان با آموزش و تجربه گسترش داد. عنصر سوم، انگیزه است. انگیزه، میل به کار به خاطر همان کار است. اصولاً انگیزه زمانی ایجاد می‌شود که شخص کار را جالب، جذاب و رضایت آمیز ببیند و به انجام آن علاقمند گردد. برای ظهور و تقویت خلاقیت در افراد باید محل تقاطع این سه عنصر مشخص گردد، زیرا این محل تقاطع، ترکیب پرقدرتی است که شخص را به سوی خلاقیت سوق میدھد.
رشد و توسعه خلاقیت، وابسته به عوامل مختلف فردی و اجتماعی مانند هوش، خانواده، ویژگی‌های شخصیتی و غیره و غلبه بر موانع مختلف فردی و اجتماعی مانند ترس از شکست، قوانین محدود کننده و غیره است. هرچند توانایی تفکر خلاق به طور بالقوه و به نحو فطری در انسان به ودیعه نهاده شده است، امّا ظهور آن مستلزم پرورش آن است. تورنس معتقد است که انسان برای بقا نیازمند آن است که قدرت خلاق کودکان را توسعه و مورد استفاده قرار دهد. خلاقیت بشر مهمترین اسلحه اوست و با آن می‌تواند فشارهای روحی ناشی از زندگی روزانه و ناشی از امور فوق العاده را از بین ببرد. بر این اساس، برنامه‌های متعددی تحت عنوان فنون آموزش خلاقیت، تدوین شده است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌گردد. قدیمی‌ترین و معروف‌ترین آنها روش شوراندن ذهن (اندیشه) اسبورن است که نظریه‌های موافق و مخالف زیادی درباره آن ارائه شده است. هنوز هم در مراکز تربیتی، صنعتی، تجاری به عنوان یک روش مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که هر یک می‌توانند تمرین مفیدی برای پرورش خلاقیت محسوب گردند، مانند روش ارتباط اجباری که مبتنی بر ایجاد ارتباط بین مفاهیم به ظاهر بی‌ربط است، ولی این توان را دارد که به مفاهیم جدیدی منجر گردد. یا روش سینکتیکس که تفکر خلاق به وسیله فعالیت استعاری و تمثیلی شکل می‌گیرد. بنابراین موهبت تفکر خلاق را می‌توان با بلااستفاده گذاردن پژمرده نمود و یا با مبادرت به فعالیت‌هایی که امکان بیشتری را برای قدرت تفکر خلاق به وجود می‌آورد، خاصه با تمرین دادن مداوم، توسعه داد.
توین‌بی معتقد است ایجاد فرصت برای پرورش خلاقیت برای هر جامعه به منزله مرگ و زندگی است (به نقل از تورنس) بدین سبب اغلب جوامع مدت‌هاست برای شناسایی کودکان و نوجوانان خلاق و استفاده از شیوه‌های آموزشی خلاق، به برنامه ریزی‌های جدی پرداخته‌اند. در جامعه ما، علیرغم داشتن نیروهای مستعد، توانایی‌های خلاق هرز می‌رود. علت اصلی این امر، نامشخص بودن جایگاه خلاقیت و فقدان بستر رشد آن است. در حالیکه در جامعه رو به رشد و توسعه ما نیز توجه به این مسأله نقش حیاتی دارد، زیرا برای نایل شدن به پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، به افراد مستعد و خلاق نیازمند هستیم. بنابراین به تحقیقات وسیعی درباره خلاقیت، ماهیت آن راه‌های پرورش و توسعه آن نیاز داریم. این کتاب در این راستا قدم برمی‌دارد. به خصوص که تاکنون در کشور ما تألیفی در این زمینه انجام نگرفته است.

برای دانلود رایگان ۲۰ صفحه اول این کتاب اینجا کلیک کنید.

خرید آنلاین، تحویل آنی – قیمت ۳۰۰۰ تومان


ماهیت خلاقیت

لینک کوتاه مطلب

http://ketabfarsi.ir/?p=8152