خودرو و قطعات آن
در اصل خودرو ترجمه کلمه Vehicle میباشد و بطور کلی هر نوع وسیله چرخدار یا بدون چرخ که باعث سهولت در جابجایی انسان یا بار شود، «خودرو» نامیده میشود؛ مانند (دوچرخه، درشکه، موتور سیکلت، اتومبیل، هواپیما و هلیکوپتر و …) البته امروزه منظور از خودرو بیشتر وسایل نقلیهای هستند که نیروی خود را از انسان یا حیوان تأمین نمیکند (که در نتیجه دوچرخه و درشکه و گاری و … حذف میشوند) اگرچه بطور عام منظور از خودرو در زبان فارسی معادل انگلیسی کلمه Automobile میباشد که یعنی وسیله چرخدار متحرک زمینی با یک مولد قدرت مکانیکی (مثل قطار، اتومبیلهای سواری، کامیونها و …).
بهرحال در اینجا منظور ما از خودرو تعریف اخیر میباشد اگرچه در صورت امکان در مورد هواپیما و هلیکوپتر نیز صحبت خواهد شد.
دسته بندی خودروها
روشهای مختلفی برای دستهبندی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد که معروفترین این روشها عبارتند از؛
۱. دستهبندی از نوع موتور (درون سوز، برون سوز)
۲. دستهبندی از نظر نوع سوخت (بنزین، گازوییل، و …)
۳. دستهبندی از نظر سیستم کاری موتور (چهار زمانه، دو زمانه)
۴. دستهبندی از نظر تعداد مسافر یا حجم بار (سواری، سبک، سنگین)
۵. دستهبندی از نظر محل مورد استفاده (شهری، بیابانی، چند منظوره و…)
۶. دستهبندی از نظر شکل موتور (ایستاده یا خطی، خوابیده، V شکل یا خورجینی، ستارهای) و… .
همانطور که ملاحظه میگردد روشهای بسیار زیادی برای دستهبندی خودروها وجود دارد بنابراین در ابتدا سعی میشود مشترکات بین خودروها مورد بررسی قرار گیرد.
دستهبندی قسمتهای خودرو
هر خودرو دارای تعداد زیادی قطعه (بین ۱۰ تا ۲۰ هزار قطعه) میباشد. برای سهولت آشنایی با اجزاء خودروها معمولا قطعاتی که برای رسیدن به یک هدف مشترک لازم است در کنار هم کار کنند را در یک دسته قرار میدهند. معمولا خودروها را بصورت زیر دسته بندی میکنند؛
موتور (مولد قدرت)، انتقال قدرت، تعلیق، شاسی و بدنه، فرمان و چرخها، تجهیزات برقی.
دسته مولد، فقط قدرت موتور خودرو را شامل میگردد.
دسته انتقال قدرت شامل: کلاچ و جعبه دنده است.
دسته تعلیق: فنربندیهای خودرو جرء این دسته میباشند.
شاسی و بدنه: معمولا مجموعه سیستمهای خودروی شاسی نصب میشوند و بدنه مکانی است برای جابجایی مسافر یا حمل بار.
فرمان و چرخها:شامل جعبه فرمان و اهرمهای فرمان بندی و چرخها
تجهیزات برقی: شامل مجموعه باتری، سیستم راه اندازی، سیستم شارژ، جرقه.