کانال تلگرام

عضو کانال تلگرام کتاب فارسی شوید

خوش به حال ماهی که آب دیده است

29 آذر 1402
بدون نظر

پیدایش کاریکلماتور
واژه کاریکلماتور برای اولین بار در ۲۱ خرداد ۱۳۴۶ توسط احمد شاملو بر روی آثار پرویز شاپور در مجله خوشه نام‌گذاری شد . این کلمه از واژه کاریکاتور + کلمه ساخته شده است و منظور اصلی این قالب همان کاری که کاریکاتوریست در عالم نقاشی و طرح انجام می دهد حالا قرار است نویسندگان آن را با کلمات انجام دهند.
با اینکه ۵۵ سال از آغاز و پیدایش این قالب ادبی می‌گذرد اما اولین سوال در مواجهه با آن چیستی و چرایی آن است که به نظرم هدف از نوشتن آن هم همین باشد که مخاطب را به پرسش و تفکر وادار کند و با توجه به نفوذ دنیای مجازی، علاقه مردم به خواندن و شنیدن مطالب طولانی کمتر شده است بنابراین، جذب مخاطب را با مختصرترین کلمات که با ظرافت و بامعنا باشند را می‌توان با کاریکلماتور انجام داد.
کاریکلماتور در نگاه اول ساده و خنده‌دار می‌رسد اما در عمق، پر از آرایه‌های بوده و پیام آن برای جامعه، ایجاد تفکر و تأمل و تغییر است.
در پایان اشاره ای داشته باشم به کارکرد کاریکلماتور در زندگی امروزه ماشینی و اینترنتی مان، که از صبح تا شب بیکار هستیم و مشغله داریم. سر ما آدم‌های بیکار پرمشغله‌ای هستیم که از سر بیکاری وقت سرخاراندن هم نداریم اما این قالب کوتاه طنز ادبی دنبال این است که خواننده را به مطالعه و کنار زدن پوسته اصلی جمله با صرف دقت و اندیشه وادار کند و به نتیجه و معنای آن پی ببرد.
برای فهمیدن کاریکلماتور باید به افکار و تخیلات اجازه داد در دنیای کلمات به پرواز در بیایند و در واقع هر جمله خواننده را به تفکر در شیوه‌ای خاص و تجربه شده وادار کند تا دنیای اطرافمان را زیبا و گونه‌ای تازه ببینیم و از آن لذت ببریم.

خوش به حال ماهی که آب دیده است

مشخصات کتاب؛
نام مؤلف/گردآورنده: سجاد حقیقی
تعداد صفحات: ۱۰۴ صفحه
دانلود کتاب خوش به حال ماهی که آب دیده است

لینک کوتاه مطلب

http://ketabfarsi.ir/?p=12020